Motioner 2015 – 2017 i sin helhet

Motion om friskvårdsbidrag

Karlstads kommun är en stor och viktig arbetsgivare. Vi har ett mål om ett frisktal på̊ 96 % bland medarbetarna. Resultatet för år 2014 visar att koncernens frisktal är 94 %. En försämring från förra årets 95 %. Tyvärr ökar för första gången också sjukskrivningar som är längre än 90 dagar. Det är också så att den största ökningen av sjukskrivningar har skett inom kvinnodominerade yrkesgrupper, såsom hemtjänsten och inom förskolan. I förlängningen kan detta gå ut över kvaliteten vilket även går ut över medborgarnas berättigade krav på god service. För Vänsterpartiet är det viktigt att all vår personal trivs och mår bra på arbetet och vi ser med oro på den ökade sjukskrivningen. Som arbetsgivare kan och bör vi göra mer för att förebygga ohälsa. Att satsa på friskvård är ett sätt för att förhoppningsvis minska sjukskrivningarna. Men alla anställda måste ges likvärdiga möjligheter till friskvård.

Ett viktigt medel för att förebygga ohälsa som vi som arbetsgivare har är friskvårdsbidrag. Idag ser det väldigt olika ut mellan och inom förvaltningarna. En del erbjuder sina anställda en smärre ekonomisk kompensation, vissa en större, en del anställda erbjuds friskvård på arbetstid eller tillgång till förvaltningens egna anläggningar och en del har tillgång till alla kombinationer. De förvaltningar som har kvinnodominerade yrkeskategorier är också de förvaltningar som har minst generösa friskvårdsbidrag.

Vi i Vänsterpartiet tycker att det är viktigt att alla anställda erbjuds likvärdiga förmåner oavsett vilken nämnd som ansvarar för verksamheten. Därför yrkar vi:

• att Karlstads kommun utreder möjligheterna att och kostnaderna av att erbjuda samtliga anställda goda och likvärdiga friskvårdsförmåner.

Ingen reklam på Karlstadsbuss

Det finns mycket gott att säga om Karlstadsbuss. Många resenärer uppskattar säkert TVmonitorerna där gamla bilder från ett svunnet Karlstad blandas med nyheter, samhällsinformation och resenärernas egna bilder.

Men detta blandas också med reklaminslag. Vänsterpartiets är i princip motståndare till reklam i offentliga miljöer. Som resenär på bussarna i Karlstad fungerar tv-monitorerna somen magnet; det är nästan omöjligt att låta bli titta. Detta är en mekanism som gäller för alla –men i synnerhet för ungdomar och barn. Dessa är dessutom extra utsatta för olika former avreklam, eftersom de ännu inte tillägnat sig förmågan att förhålla sig kritiskt till marknadsföringens trollerikonster.

Syftet från reklammakarnas sida är knappast att leverera oberoende och saklig information. Från deras utgångspunkt är syftet att få medborgarna att köpa nytt, köpa mer – och helst just den vara eller tjänst som reklamen tjänar. Graden av saklighet kan ifrågasättas. Varor och tjänster presenteras med bilder och ljud som ska appellera till våra känslor snarare än vårt förnuft. Detta rimmar dåligt med resonemangen om ett hållbart samhälle och de slutsatser som rimligen bör dras både vad gäller VAD som konsumeras och HUR MYCKET som konsumeras.

Från Vänsterpartiet sida menar vi att reklamen i Karlstadsbuss bör tas bort och yrkar därför att:

• Karlstadsbuss inte ska tillåta reklam för kommersiella varor och tjänster i sina tvmonitorer.

Stärk integrationsarbetet medspråksatsning

En viktig beståndsdel i ett bra integrationsarbete är språket. För att kunna delta i samhället ärdet viktigt att kunna behärska språket både i tal och i skrift. I Stockholm, Göteborg och Malmö finns Kompisbyrån. ”Kompisbyrån finns för att fler ska bli integrerade i samhället med hjälp av språket. Målet med Kompisbyrån är att flermänniskor ska bli bättre på svenska och på så vis lättarekomma in i samhället. Därför länkar vi samman personer somvill öva sin svenska med personer som vill hjälpa någon att förbättra sin svenska. En kompisfika är ett kulturellt utbytemellan personer med olika bakgrund, erfarenheter, intressenoch åldrar.”

I Fagersta finns Medspråkare där frivilliga från pensionärsorganisationerna en timme i veckan stöttar upp kommunens SFI-undervisning. I utbyte betalar kommunen 10 000 kr till organisationen.

Vi i Vänsterpartiet tycker att det är viktigt att Karlstads kommun tar ett aktivt ansvar för demänniskor som flyr till vår kommun. Därför yrkar vi:

• att riktlinjer och rutiner tas fram för att möjliggöra finansiering av frivilligorganisationersdeltagande som medspråkare i SFI-verksamheten i Karlstads kommun.

Ingå i SKL:s nätverk mot rasism och diskriminering

Vikten av att systematiskt arbeta mot rasism och diskriminering har blivit allt tydligare och är något som de flesta förtroendevalda och tjänstemän i Sverige ställer sig bakom. Att därefter skapa strategier och metoder för att sätta dessa ord i handling har visat sig svårare. SKL driver ett svenskt nätverk mot rasism och diskriminering. Nätverkets utgångspunkt för arbetet är den tiopunktsplan som lanserats av den Europeiska koalitionen mot rasism:

1. Involvera olika aktörer och grupper för att motverka diskriminering
  2. Mät och integrera mål, statistik och indikatorer i styrsystem
  3. Stöd personer som blivit utsatta för diskriminering och rasism
  4. Informera om gällande rättigheter och skyldigheter
  5. Främja lika rättigheter och möjligheter i samhällslivet
  6. Säkerställ icke-diskriminerande arbetsplatser och välfärdstjänster
  7. Erbjud lika tillgång till bostäder och motverka diskriminering
  8. Utbilda för att motverka rasism och diskriminering
  9. Kultur – Bidra till ett interkulturellt synsätt
  10. Konflikthantering – Motverka hatbrott och erbjud konflikthantering

Vänsterpartiet anser att det är viktigt att aktivt arbeta mot rasism och diskriminering och yrkar med denna motion

• att Karlstad ska ingå i SKL:s nätverk mot rasism och diskriminering för att allt kraftigare kunna motverka rasism och diskriminering.

Inrätta en kommunal skolkommission med tjänstemän och politiker för att höja kvalitén i skolan

Vi ser alarmerande resultat- och kvalitetsförsämringar i skolverksamheten i Karlstad som kräver krafttag. Försämringarna i Karlstad är sedan 2011 större än i riket som helhet. En uppåtgående trend mellan 2006-2011 har brutits och ersatts med successiva försämringar år för år. 2015 har vi ett ras på 26 placeringar jämfört med 2014 i förhållande till andra kommuner. Det är den största nedgången sedan 2006. Resurser till undervisningen blir allt mindre och frisktalen för lärare går ned.

Men trots mindre resurser till undervisningen lyckas t ex Hammarö ha en högre lärartäthet. Vad beror det på? Över tid (2011-2015) har elevresultaten försämrats. Ingen av Karlstads högstadieskolor uppnår nu förväntade resultat utifrån det elevunderlag man har. Även likvärdigheten mellan skolor försämras. Skillnaden mellan barn som lyckas bra respektive dåligt i skolan ökar vilket tyder på ökade brister i skolans kompensatoriska uppdrag. Andel elever som fullföljt gymnasieutbildning inom 4 år har minskat. 2014 hade Karlstad en 53:e plats i kommunrankningen.

2015 har vi rasat 160 placeringar till plats 213 i rankningen av Sveriges 290 kommuner. Kommunfullmäktige är huvudman för skolan i Karlstad och har ansvar för kvaliteten och kvalitetsutvecklingen i kommunens skolor. På nationell nivå har man tillsatt en skolkommission för att komma tillrätta med den negativa resultatutvecklingen i landet.

Vänsterpartiet yrkar med denna motion

• att vi tillsätter en kommunal skolkommission i Karlstad bestående av representanter från professionen och en politiker från varje parti som finns representerade i barn- och ungdomsnämnden och i Karlstads-Hammarö gymnasienämnd (max sju politiker ska sitta i skolkommissionen) för att komma tillrätta med den negativa kvalitetsutvecklingen. Fokus behöver ligga på att förstå vad som ligger bakom resultatförsämringarna och föreslå åtgärder för att skapa bättre förutsättningar för professionen i deras ansträngningar att åstadkomma en allt bättre kvalitetsutveckling.

Motion om likvärdighetsanalys inför beslut

Den svenska skolan har under många decennier varit ett internationellt föredöme vad gäller likvärdighet. Under det senaste decenniet har bristerna i likvärdighet ökat. Elevers socioekonomiska bakgrund har fått allt större betydelse för deras möjligheter att lyckas i sitt skolarbete. Det innebär att skolan inte lever upp till skollagens krav på skolans kompensatoriska uppdrag. I Karlstad är den allt större bristen på likvärdighet ett stort problem. Det gäller såväl elevers socioekonomiska bakgrund, skillnader mellan pojkar och flickor och allt större skillnader mellan skolor.

Oavsett orsakerna till denna negativa utveckling så behöver vi i Karlstad göra kraftfulla insatser inom alla för oss påverkbara områden även om en del orsaker ligger på nationell nivå såsom t ex styrning utifrån New Public Management med fria skolval som förstärker segregation.

Klyftorna mellan olika gruppers levnadsvillkor och förutsättningar ökar vilket leder till ytterligare svårigheter för skolan att klara sitt kompensatoriska uppdrag och att möta elever som har större behov av stöd.

Vänsterpartiet yrkar med denna motion

• att beslut som berör skolan och förskolan ska föregås av en analys som belyser beslutets konsekvenser och effekter för likvärdighet och skolans/förskolans förutsättningar att klara sitt kompensatoriska uppdrag.

Biblioteket som arena för integrationsoch demokratiarbete

Vänsterpartiet Karlstad menar att biblioteken har en viktig demokratisk och integrerande funktion i samhället, men att deras värde för samhället och dess utveckling är underskattat. Detta gäller även i Karlstad. Biblioteken som är offentliga mötesplatser fyller en viktig social funktion för alla. Bibliotekarien är en förmedlare av litteratur lika mycket som en tolk, guide och tillgängliggörare av samhällsinformation. Bibliotekets är den av alla våra samhällsinstitutioner, riksdagen inräknat, som har högst förtroende bland befolkningen (Fakta om bibliotek, Svensk biblioteksförening, 2012).

Biblioteket är vår enda lagstadgade kulturinstans enligt Bibliotekslagens § 2: ”Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska främja litteraturens ställning och intresset för bildning, upplysning, utbildning och forskning samt kulturell verksamhet i övrigt. Biblioteksverksamheten ska finnas tillgänglig för alla.” Biblioteken är dessutom en arena som är öppen för alla nya svenskar, invandrare och flyktingar. Följaktligen drivs mycket av kommunernas integrations- och demokratiarbete på biblioteken. I Bibliotekslagens § 8 står att läsa: ”Folk- och skolbiblioteken skall ägna särskild uppmärksamhet åt funktionshindrade samt invandrare och andra minoriteter bl.a. genom att erbjuda litteratur på andra språk än svenska och i former särskilt anpassade till dessa gruppers behov.”

I Karlstads Kultur- och fritidsförvaltnings yttrande över strategisk plan och budget 2016 – 2018 läser vi att: “De flesta av Kultur- och fritidsnämndens verksamheter stödjer arbetet med att underlätta integrations- och mångfaldsarbetet i Karlstad, men här behövs en samordning och samsyn inom kommunen och med andra myndigheter för att ytterligare utveckla integrationsarbetet i Karlstad. Vänsterpartiet i Karlstad anser att vi i Karlstad ska dra lärdom av goda exempel på hur bibliotek kan utveckla sitt arbete, och förvaltningsöverskridande samarbete, för integration och demokrati.

Ett sådant exempel är projektet “Låna en Svensk” som genomförs i ett flertal kommuner, däribland Falun, Hultsfred, Varberg, Söderhamn. I Karlstad är biblioteksverksamheternas budgetramar är ansträngda, och har varit under en längre tid. Det är vår mening att satsningar på biblioteksverksamheten ska ses som långsiktiga investeringar för Karlstad och dess invånare. Genom samordning och samarbete mellan olika nämnder och förvaltningar kan biblioteken som arena för integration och demokrati stärkas ytterligare.

Vänsterpartiet Karlstad föreslår därför att:

• Kultur- och fritidsförvaltningen ges i uppdrag att se över hur biblioteksverksamheten kan utvecklas som arena för demokrati och integration, exempelvis genom att dra lärdom av andra kommuners arbete i projekt som ”Låna en svensk”.
  • Kultur- och fritidsförvaltningen ges i uppdrag att se över vilka utökade resurser biblioteket behöver för en utvecklad verksamhet i enlighet med att-satsen ovan. ·
  • Kultur- och fritidsförvaltningen och kommunledningskontoret ges i uppdrag att se över hur biblioteken kan arbeta förvaltningsöverskridande med exempelvis arbetsmarknadsförvaltningen i dessa frågor.

Alkoholfri representation i Karlstad

Alkohol är ett av vår tids största sociala och medicinska problem och innebär ett lidande och kostnader för individer och samhälle. Exakta siffror för vad alkoholen kostar samhället är svåra att fastställa, men Centralförbundet för alkohol och narkotikaupplysning (CAN) presenterar i sin rapport “Hur mycket dricker svensken”, siffror som visar att under 2014 uppgick konsumtionen till 9,4 liter ren alkohol per invånare 15 år och äldre. Efter en viss nedgång under 2012 och en uppgång under 2013 är konsumtionen nu tillbaka på de nivåer som rådde under åren 2009-2011.

Socialstyrelsen visade i en omfattande undersökning som presenterades 2010 att alkoholen kostade samhället 30 miljarder kronor i direkta kostnader under 2003. För att minska de skadliga effekterna av alkohol behöver vi minska alkoholkonsumtionen. Därför måste alla ta ett gemensamt ansvar för detta och det är självklart att Karlstads kommun går före i det arbetet.

Utöver alkoholens negativa konsekvenser i samhället är det också en självklarhet att skattebetalarnas pengar inte ska gå till att finansiera alkohol. Genom att inte servera alcohol visar vi också på en solidaritet med de personer i vår egen organisation som har ett risk- eller missbruk. När kommunen inför en policy för alkoholfri representation medverkar vi till välbehövliga attitydförändringar till alkohol.

Vi har idag en policy som upp banar till måttlig konsumtion. Vad som är måttligt är emellertid en ytterst subjektiv uppfattning som bevisligen missbrukats, exempelvis i senaste turerna kring ksdairports fd vd. Vi i vänsterpartiet anser det därför vara motiverat att sluta lägga skattemedel på alkohol.

Med anledning av ovanstående föreslår vi:

• att Karlstads kommun antar en policy för alkoholfri representation.

Erbjud utbildning i feministiskt självförsvar och i attityd- och värderingsfrågor med inriktning på våld mot kvinnor inom samtliga kommunala högstadie- och gymnasieskolor

Dagligen misshandlas kvinnor fysiskt, psykiskt och sexuellt, ibland så allvarligt att det leder till döden. I genomsnitt dödas 13 kvinnor varje år av en nuvarande eller tidigare partner. Tusentals kvinnor och barn söker skydd på landets kvinnojourer varje år. Var femte vuxen kvinna i Sverige har någon gång i sitt liv utsatts för allvarligt sexuellt våld. Vart tionde barn tvingas uppleva pappas våld mot mamma. Under 2015 anmäldes 18 100 sexualbrott, varav 5 920 rubricerades som våldtäkt. I den Nationella trygghetsundersökningen uppger 1,0 procent att de utsattes för sexualbrott under 2014. 98 procent av dem som misstänks för sexualbrott är män och killar och det är framför allt kvinnor och barn som utsätts för dessa brott.

Även kvinnor som inte direkt drabbas av våldet måste på olika sätt förhålla sig till den potentiella risken att råka ut för våld. På så sätt påverkar och begränsar våldet alla kvinnors liv i olika utsträckning. Många tjejer är rädda, och deras liv begränsas ständigt. De tvingas ta omvägar, undvika parker och vågar inte vara ensamma utomhus på natten. Många väljer att stanna hemma på kvällen om de inte vet att de hela tiden kan ha sällskap med någon kompis. Tjejer ska inte behöva känna sig rädda eller svaga. För att förändra detta måste maktförhållandet mellan könen ändras och tjejers ställning drastiskt uppvärderas.

Ett sätt att påverka detta är att lära sig feministiskt självförsvar. Feministiskt självförsvar går ut på att lära sig att sätta värde på sig själv. Framför allt jobbar man med övningar som kan öka självförtroendet, ett steg mot att slippa vara rädd. Tjejers invanda sätt att vara till lags, att väja undan och göra sig mindre än de är tränas bort genom diskussioner och övningar. Att lära sig att sträcka på sig och uttrycka självrespekt genom sin röst och sitt kroppsspråk kan räcka för att undvika att utsättas för kränkningar. Det handlar helt enkelt om kvinnors och tjejers värdighet och ett sätt att slippa vardagsrädslan.

Idag finns grupper som arbetar med feministiskt självförsvar på många håll i landet, och intresset har visat sig vara mycket stort. Samtidigt som tjejer ofta är utsatta och får sin livskvalitet försämrad på grund av oro och rädsla, upplever många killar en frustration och maktlöshet inför det utbredda våldet mot kvinnor. Att ge dessa killar en möjlighet att verbalisera sin frustration och ge dem verktyg som hjälper dem att påverka sin omgivning är ett viktigt steg för att motverka våld mot kvinnor.

Därför yrkar vi i Vänsterpartiet Karlstad på:

• att Karlstads kommun ska erbjuda utbildning i feministiskt självförsvar för alla självdefinierade tjejer inom samtliga kommunala högstadie- och gymnasieskolor. att det i anslutning till utbildningen i feministiskt självförsvar ges möjlighet till utbildning i attityd- och värderingsfrågor med inriktning på våld mot kvinnor för självdefinierade killar i samtliga kommunala högstadie- och gymnasieskolor.

Utred behovet av fler platser på Fenix eller ytterligare liknande verksamhet

Fenix är en individuellt anpassad verksamhet som fångar upp unga i behov av särskilt stöd. Karlstad lägger stora summor på institutionsplaceringar av ungdomar som drabbats särskilt hårt av sin socialt utsatta situation. I gränslandet mellan institutionsplacering och mindre omfattande åtgärder fångar Fenix upp ungdomar och deras familjer och gör det med mycket gott resultat.

Vänsterpartiet i Karlstad vill nu be kommunledningskontoret att undersöka om det finns ett behov av att utöka verksamheten Fenix med fler platser eller att komplettera med ytterligare liknande verksamheter. För närvarande finns sex platser, dessa delfinansieras av Arbetsmarknads- och socialförvaltningen, Barn- och ungdomsförvaltningen och Gymnasieförvaltningen och har en budget på ca 4,3 miljoner. Det låter som mycket pengar, men Fenix är en kostnadseffektiv verksamhet om man ser till hur mycket det kostar att ge ungdomar.

Vi hoppas att en utvidgad verksamhet ytterligare kan minska institutionsplaceringar. Det vore bra för alla inblandade, inte minst för ungdomarna själva, deras familjer och för Karlstads skattebetalare.

Vänsterpartiet Karlstad yrkar på:

•  att arbetsmarknads- och socialförvaltningen utreder behovet av fler platser eller fler verksamheter liknande de/den på Fenix
  • att arbetsmarknads- och socialförvaltningen söker alternativ till finansiering av eventuella platser utanför Arbetsmarknads- och socialförvaltningens budget. T.ex. kommunal social investeringsfond eller riktade statsbidrag.

Utred och inför sex timmars arbetsdag

Under decennier har Vänsterpartiet drivit kravet på sex timmars arbetsdag med bibehållen heltidslön. Tiden är nu mogen för att utreda förutsättningarna för att genomföra försöksverksamhet med sex timmars arbetsdag i Karlstad kommun med start inom äldreomsorgen.

För Vänsterpartiet har arbetstidsfrågan alltid varit en prioriterad fråga som en del av den ständiga dragkampen mellan arbete och kapital. Som samhälle är vi idag rikare och mer produktiva än år 1971 då beslutet om 40-timmarsvecka fattades i riksdagen. Vänsterpartiet vill använda en del av det utrymme som ökad tillväxt ger till att förkorta tiden för lönearbete på nationell nivå, inte minst med tanke på det mervärde som skulle skapas i form av sänkta sjukskrivningstal och minskad psykisk och fysisk ohälsa.

I den kvinnodominerade äldreomsorgen i Karlstad är deltidsarbete fortfarande vanligt förekommande trots att heltid ska vara norm. Det är även bland annat inom den verksamheten vi ser en ökning av sjukfrånvaron. Det innebär att våra medarbetare bekostar sin egen friskvård och i vissa fall “arbetstidsförkortning” med deltidslön och låga framtida pensioner. Den enskilda medarbetaren subventionerar på så sätt arbetsgivarens underlåtenhet att planera arbetet så att heltider kan ersätta deltider och arbetsbelastningen vara på en rimlig nivå för att må bra. Lokalt måste politiken gå före för att ett socialt och ekonomiskt hållbart arbetsliv ska vara möjligt.

Vänsterpartiet vill att Karlstad kommun utreder kostnaderna och förutsättningar som behövs för att inför sex timmars arbetsdag med bibehållen lön på försök inom en eller flera enheter inom kommunens äldreomsorg. Projektet ska bl. a bygga på de erfarenheter som har gjorts på Svartedalens äldreboende i Göteborgs stad. Om det är möjligt bör försöket genomföras och utvärderas i samarbete med en följeforskare från Karlstads universitet. Valet av vilken/vilka arbetsplatser som ska delta i projektet ska göras utifrån ansökan från personalen själva. Det slutliga urvalet ska därefter ske av vård- och omsorgsnämnden.

Vänsterpartiet yrkar:

•  att utreda kostnaderna och förutsättningar som behövs för att inför sex timmars arbetsdag med bibehållen lön på försök inom en eller flera arbetsplatser inom kommunens äldreomsorg.
  • att genomföra en försöksverksamhet med sex timmars arbetsdag med bibehållen lön på en eller ett par arbetsplatser inom kommunens äldreomsorg.

Divestera ur fossila bränslen

Divestering ur fossilindustrin är en global rörelse som allt fler ansluter sig till; städer som Berkely, Berlin och Borås samt många samfund som till exempel Svenska kyrkan. Att ”divestera ur” är motsatsen till att ”investera i” – det handlar om att sälja av aktier, fonder eller andra investeringar som motverkar våra mål. Investeringar i fossil energi som kol, olja och gas, är både en risk för den som investerar och för vår planets framtid.

Karlstad kommun har stora finansiella tillgångar såsom pensionsmedel, rörelsekapital och pengar som är placerade i värdepapper. Vi kan påverka vår omvärld genom att välja var vi placerar våra pengar. Nu har klimatavtalet som godkändes i Paris 2015 trätt i kraft, där målsättningen att ökningen av den globala medeltemperaturen ska stanna väl under 2 grader. Ska vi lyckas hejda den globala uppvärmningen är det helt nödvändigt att majoriteten av världens tillgångar av kol, olja och gas lämnas kvar i marken.

För att inte bidra till fortsatt utvinning av fossila bränslen bör Karlstads kommun sluta att investera i bolag i fossilbränslebranschen och avsluta allt eventuellt ägande, direkt eller indirekt, i sådana bolag. Detta är både ett viktigt etiskt ställningstagande och ett nödvändigt verktyg för att rikta om ekonomin till utvecklingen mot ett hållbart samhälle.

Vänsterpartiet i Karlstad yrkar

• att Karlstad kommun antar ett tillägg i finanspolicyn om att investeringar ej får göras i
    världens 200 största kol-, olje- och gasbolag.
  • att Karlstad kommun utarbetar en plan för hur befintliga innehav inom dessa kol-, olje- och
    gasbolag ska avyttras inom en treårsperiod.

Nya direktiv för offentlig upphandling

Ett nytt EU-direktiv har gjort det möjligt att förändra lagen om offentlig upphandling. Det här är något som kan få direkta effekter i skolköken. Den nya lagen gör det möjligt för kommuner och landsting att ställa högre kravpå dem som levererar livsmedel till offentliga kök. Framöver ska kommunerkunna skriva in krav på djuromsorg motsvarande nivån som gäller i Sverige. Högre krav på att maten ska vara producerat i närområdet ska också gå attskriva in.

Ett exempel är Kramfors där kommunen även innan de nya EU-direktiven börjat prenumererar på närodlad skolmat och köper grönsaker från lokala ekoodlare. Affärsidén är att driva ett jordbruk där olika personer och organisationer kan gå in som andelsmedlemmar. Kunderna blir delägare I skörden, men inte i företaget. Det ökar den ekonomiska säkerheten för grönsaksodlarna, samtidigt som kommunen får varor av högsta klass. Odlarna delar upp sin skörd i 30 andelar. Kramfors kommun har köpt in sig på 15, hälften av vad som produceras. Privatpersoner och en restaurang ingår också i kundskaran.

1. att de nya möjligheterna för upphandling utreds samt
  2. att nya direktiv utformas som till fullo tillämpar de nya möjligheterna att ställa krav på djuromsorg, närodling och ekologiska råvaror på de som levererar livsmedel till kommunens kök.

Låt våra barn stanna i Karlstad kommun

Karlstads kommun har ett ansvar för ensamkommande flyktingbarn, men för vuxna asylsökande är det Migrationsverkets boende som gäller. Så den dagen en av våra ungdomar fyller 18 år så är det bara att packa ihop, lämna den lilla trygghet som finns i form av boende, skola och vänner och flytta till det ställe som Migrationsverket anser vara lämpligt.

Många av de som drabbas kom hit 2015. Det betyder att de varit här i över två år. De har hunnit rota sig. Skapa sig en vardag. Skaffat vänner och ett sammanhang. Samma dag de fyller 18 år måste de flytta. Oavsett om de fått beslut om uppehållstillstånd eller inte. Hur detta skulle underlätta eller bidra till integration har vi väldigt svårt att se. Vänsterpartiet fick i budgetförhandlingarna med regeringen igenom kommunerna ekonomisk kompensation om de låter de ensamkommande bo kvar även sedan de fyllt 18 år.

Därför vill vi i Vänsterpartiet:

• att ensamkommande som fyller 18 år får stanna i kommunen under asylprocessen.

Arbetarrepresentation vid nämndernas studiebesök

När nämnderna är på studiebesök träffar man vanligtvis en verksamhetschef,
förvaltningsdirektör, VD eller dylikt. Denne ger då nämnden en dragning om organisationens
uppbyggnad och syfte, vilket givetvis är i nämndens intresse. Eventuellt får någon från
verksamheten visa olika lokaler och berätta om rutiner med mera. Detta i sig är givetvis helt i
sin ordning, men Vänsterpartiet menar här att nämnderna får en begränsad bild av
verksamheten.
En verksamhetschef (eller dylikt) har ett intresse av att framställa organisationen på bästa
möjliga sätt. Medarbetare kan ha avvikande åsikter om hur det står till med exempelvis
arbetsmiljö, stress, arbetstider och måluppfyllnad.
Kommunfullmäktige bör därför sträva efter att medarbetarna görs hörda i större utsträckning
så att nämnderna kan få en klarare bild av hur verksamheterna är och upplevs av vår personal.
Vänsterpartiet föreslår därför att man vid studiebesök passar på att i större utsträckning
möjliggöra för arbetarnas perspektiv att komma fram och att ge dem möjlighet att presentera
sina erfarenheter av att arbeta i Karlstads kommun.

Vi yrkar därför på:

• att det vid varje studiebesök som nämnderna gör ska en fackligt förtroendevald, ett
    skyddsombud eller en arbetsplatsrepresentant finnas på plats för att svara på frågor
    kring verksamheten
  • att detta möte ska ske utan att verksamhetschef eller dylikt finns närvarande