BUDGET 2024

Här kan du läsa allt om budgetprocessen i Karlstad 2024

Budgetprocessen

• Februari – nämnderna tilldelas budgetramar för kommande tre år.
  • Mars – Nämnderna äskar pengar (Nämnderna berättar hur mycket mer pengar de anser att behöver)
  • April – juni – Partierna arbetar med sina budgetförslag!
  • Maj – Styret lägger sitt budgetförslag
  • Juni – Vänsterpartiet lägger sitt budgetförslag i kommunstyrelsen (5/6)
  • Juni – Budgetförslagen debatteras i kommunfullmäktige (18/6) En budget vinner omröstningen och verkställs från och med nästa årsskifte (januari 2025)

En budget för ett välmående samhälle

Den 5:e juni lägger Vänsterpartiet i Karlstad sitt förslag till budget för 2025–2027 vid kommunstyrelsens sammanträde. Det är en budget som tar sikte på Karlstads medborgares psykiska och sociala hälsa genom satsningar på bland annat elevhälsa och arbete mot ofrivillig ensamhet, men också på kulturen. Vänsterpartiet Karlstad lägger en investeringsbudget med utrymme för att köpa och renovera det anrika kulturhuset Gjuteriet, och på så sätt bevara den viktiga föreningsverksamhet som finns där idag.

– Kulturen är en viktig del av vårt samhälle och avgörande för människors välbefinnande. Därför är en satsning på Gjuteriet en satsning på folkhälsa, barns uppväxt och en meningsfull fritid för alla medborgare i Karlstad, säger Parvane Assadbegli, oppositionsråd.

Klimatet är också en central del i Vänsterpartiets budget. Genom att möjliggöra för alla medborgare att ta cykeln runt om i Karlstad kommun kan fler välja att lämna bilen hemma.

– Det gör vi genom att utveckla och förbättra vårt cykelnät i de delar av Karlstad kommun som tidigare inte prioriterats. Det handlar bland annat om Våxnäs industriområde, dit många vill ta sig för att handla. Parvane Assadbegli, oppositionsråd.

För de som ändå behöver bilen måste Karlstad kommun göra det möjligt att använda elbil, därför lägger vi även pengar på en utredning för att bygga ut infrastrukturen för laddstolpar inom befintliga bostadsområden med hyresrätter. Vänsterpartiet vill också berika Karlstads tätorter med fler träd för renare luft, trevligare miljö och sänkt temperatur.

Karlstad kommun har under många årtionden ägt andelar i Oskarshamns kärnkraftverk. Det är på tiden att vi säljer dessa till förmån för investeringar i förnybar el. Därför ger Vänsterpartiet kommunstyrelsen i uppdrag att utreda förutsättningarna för en försäljning av aktierna i Oskarshamns kärnkraftverk.

Karlstad ska växa ansvarsfullt. Med det menar Vänsterpartiet att vi ska sätta klimatet och social hållbarhet framför ren tillväxt. Dock behöver vi tänka långsiktigt och på helheten för att säkra medborgarnas tillgång till en bra välfärd, det är därför vi ska växa ansvarsfullt.

Läs budgeten i sin helhet

Nedan kan du läsa vår budget i sin helhet. I strategisk plan kan du läsa om vår viljeinriktning samt våra 10 mål för Karlstads kommun. I beslutspunkter kan du se de specifika uppdrag vi vill ge kommunen för de kommande åren. I investeringsbudgeten kan du läsa vilka investeringar vi planerar att göra och i driftbudgeten ser du hur mycket pengar vi ger varje nämnd och till vilka ändamål. För den som är extra nyfiken på kommunens ekonomi kan man även läsa vår kassaflödesbudget och vår resultatbudget.

Har du frågor får du gärna höra av dig till oss!

Strategisk plan 2025-2027

Beslutspunkter – Vänsterpartiet