Vänstercafé 6 april 17.30 – 19.30

Kvinnors livspussel

Vårt första Vänstercafé handlar om kvinnors vardag, med alla utmaningar som har gjort att begreppet livspussel har myntats. Vi bjuder på kaffe och en smörgås torsdagen den 6 april i vår partilokal på Norra Klaragatan 1. Alla intresserade är välkomna, medlem som ännu icke medlem. Vi vill höra vad vi kan göra ytterligare för att förbättra arbets- och livsvillkoren för kvinnorna i Karlstad.

Vi har under det gångna året t ex …

• krävt i Fullmäktige att ytterligare insatser görs för att främja hälsoarbetet för medarbetare inom särskilt utsatta verksamheter såsom förskola, skola, vård och omsorg.
  • betonat att friskvårdssatsningar inte får vara ett sätt att förstärka enskilda medarbetarens ansvar för att hålla sig frisk i en alltför krävande arbetsmiljö och friskriva arbetsgivaren från ansvaret att anpassa krav, arbetsmiljö och arbetsvillkor efter medarbetarnas förutsättningar.
  • lämnat in en motion om Feministiskt självförsvar för att stärka flickorna under deras skoltid så att de även kan hävda sig bättre efter skoltiden.
  • lämnat in en motion om en försöksverksamhet med 6 timmars arbetsdag inom en begränsad del i vård-och omsorgsverksamheten.
  • motsatt oss utförsäljning av den personliga assistansen till vinstdrivande företag som försämrar arbetsmiljön för medarbetarna.

Vad vill du att vi ska göra framöver för att få livspusslet att gå ihop?

I vår startar Vänsterpartiet i Karlstad en Caféverksamhet första torsdagen i varje månad mellan 17.30-19.30. Vi bjuder på kaffe och en smörgås. Vi vill träffa Karlstadbor för att samtala om hur vi på olika sätt kan bidra till utvecklingen i Karlstad. Vi vill ta del av hur du tänker och vad du ser som viktigt. Varje caféträff har ett visst aktuellt och angeläget tema. Vi träffas över en kopp kaffe eller te och samtalar med varandra.

Vårens Caféträffar – torsdagar 17.30 -19.30

• 6 april Tema Kvinnors livspussel.
    • Vad har Vänsterpartiet gjort? Vad behöver göras?
  • 4 maj Tema Skutberget som friluftsområde.
    • Hur ska områdets framtid se ut? Vilken betydelse har en motionscentral för områdets utveckling??
  • 1 juni Tema Värdet av att återinföra skolträdgårdar.
    • Kan skolträdgårdar bidra till kvaliteten i elevers lärande och deras lärande relaterat till hållbar utveckling och folkhälsa. Innebär rum för lärande alltid klassrum? Kan skolträdgårdar vara ett berikande komplement till klassrum?

Välkomna till oss i vår lokal på xxxvägen xx!