• Hem
  • Skola – det vik...
sida

Skola – det viktigaste vi har för att säkra vår framtid

1. Inledning
2. Du ska kunna lita på välfärden
3. Fokus på kvalitet för medarbetare och medborgare
4. Vi är alla medborgare i Karlstad
5. En klimatsmart kommun
6. Skola – det viktigaste vi har för att säkra vår framtid

 

Förskolan, skolan och fritidshemmen är samhällets främsta och största framtidssatsning. Där läggs grunden för samhällsutvecklingen och för att ett samhälle ska hållas samman. Här skapas också bättre eller sämre förutsättningar för enskilda barns framtid. Barn ser förväntansfullt fram emot mötet med skolan. Många föräldrar är spända inför barnens möte med skolan.

Om vi inte kan ge det stöd elever behöver i skolan måste samhället gå in med än mer stöd i senare livsskeden. Lärarna har en svår uppgift att möta många barns olika behov och engagera sig i nya unika elever med olika förhoppningar. Med tanke på verksamhetens komplexitet behöver lärarna och rektorerna goda förutsättningar för sitt arbete och ett kraftfullt stöd.

Likvärdigheten och goda skolresultat har tidigare varit den svenska skolans kännetecken. Skillnaderna mellan skolor och mellan olika elevers skolresultat beroende på kön eller familjebakgrund har ökat under senare år. Likvärdighet är svårt att åstadkomma med ett styrsystem som bygger på konkurrens mellan skolor.

Friskolereformen som infördes 1992 skulle öppna för nya pedagogiska alternativ. Tanken var olika kooperativ och enskilda initiativ med speciella pedagogiska inriktningar. Det blev stora skolkoncerner som såg möjligheter till stora vinster. De finansieras av skattepengar avsedda för elevernas lärande och utveckling.
Skolan och elevers lärande är en marknadsplats med eleverna som kunder.  

 

Vi vill:

  • Arbetar för att likvärdigheten och jämlikheten återupprättas i skolan
  • Arbeta för att så många skolor och förskolor som möjligt i Karlstad drivs i kommunal regi
  • Bygga ut gymnasieskolan så att kommunalt drivna skolor kan ta emot de elever som valt en kommunal skola i första hand och inte tvingas till vinstdrivande skolor
  • Vuxenutbildningen ska i huvudsak bedrivas i kommunal regi där gymnasieskolans lokaler och resurser samnyttjas
  • Att styrningen förändras från resultatkontroll till analys som klargör sambanden mellan det vi gör och det vi uppnår

I Vänsterpartiets skola tävlar man inte och konkurrerar om vilken skola eller förskola som är bäst. Vi har en högre ambitionsnivå. Hög kvalitet i barns och ungdomars lärande och utveckling nås genom samarbete och inte konkurrens.

 

Vi vill:

  • Att skolan ska vara jämställd och en trygg plats där barn och ungdomar med olika bakgrund möts
  • Att elevsammansättningen på skolor speglar olika uppväxtvillkor


Rektorer, förvaltningar samt nämnderna har till uppgift att skapa så goda förutsättningar som möjligt för att förverkliga det nationella uppdraget.
Lärglädjen bland barn/elever och medarbetare skapas genom att överordnade nivåer ger dem stöd i lärandets vardag.

Lärartäthet, undervisningsresurser och lärarlöner ligger i bottenskiktet bland Sveriges kommuner, men kommunen är en av de med högsta andel utbildade lärare. Medarbetarnas medskapande och arbetsbördan ska lättas genom fler kollegor och mindre barn- respektive elevgrupper.

 

Vi vill:

  • Att uppdrag utöver läroplanerna behöver minskas
  • Även den kommunala kulturskolans viktiga arbete ska värnas
  • Att elevhälsan ska vara en självklar del i eleverna och lärarnas vardag
  • Det är viktigt med små särskilda undervisningsgrupper i skolan
  • Vi vill att skolan ska erbjuda gratis mensskydd


I likhet med andra verksamheter står skolan, fritidshemmen och förskolan inför ett överskuggande uppdrag – att fånga upp barns och ungdomars oro över klimat och vår planets överlevnad genom att fördjupa deras förståelse för betydelsen av olika klimatinsatser.

Vi vill:

  • Att skolor, lärgrupper eller enskilda lärare som väljer att förstärka arbetet med klimatfrågor ska ges stöd i att förstärka arbetet med klimatfrågor i undervisningen
  • Vi vill ha en likvärdig skola med goda resurser och utbildade lärare, specialpedagoger och elevhälsa är centralt för att upptäcka hederskultur och destruktiva gängbildningar.
7. Vård och omsorg – en kommun som tar hand om alla
8. En kommun där alla får plats
9. Kollektivtrafik för rörlighet och klimat
10. Karlstads centrum – en plats att samlas
11. Kultur och fritid som gynnar alla
12. Avslutning

 

 

 

 

Kopiera länk