• Kollektivtrafik...

Kollektivtrafik för rörlighet och klimat

8. Kollektivtrafik för rörlighet och klimat

Vänsterpartiet vill prioritera och utveckla det hållbara resandet till fots, cykel och buss i hela kommunen. Genom att bygga bra vägar för cykling får invånarna ett naturligt inslag av rörelse i vardagen vilket gynnar hälsan, samtidigt som det är mer ekonomiskt hållbart för individen. Med goda möjligheter till gång kommer fler att välja promenaden, för att det är smidigt men även för att det ger positiv effekt för välmåendet. Bra kollektivtrafik med bekväma bussar krävs för att även områden utanför tätorten ska kunna välja klimatsmarta alternativ till bilen.

• Ha fler snabbusslinjer, med täta avgångar allt i syfte att underlätta resandet med buss
  • Att det byggs mer bytespunkter i Karlstads utkanter, med gratis pendelparkeringar
  • Vänsterpartiet vill minska på biltrafiken i Karlstads centrala delar och vi är positiva till byggandet av det nya resecentrumet
  • Testa att införa anropsstyrd kollektivtrafik i syfte att göra andrabilen onödig för dem som bor utanför tätorten.
  • Satsas mer resurser på cykel- och gångvägar, genom att underhålla och rusta upp och att gång- och cykelbana prioriteras när nya områden i kommunen planeras
9. Karlstads centrum – en plats att samlas