• Vård och omsorg...

Vård och omsorg – en kommun som tar hand om alla

Den generella välfärden är en förutsättning för att kunna leva i trygghet, forma våra liv och utvecklas. När vi möter svårigheter i livets olika skeden kan det behövas ytterligare insatser. Det sociala arbetet är det yttersta skyddsnätet i välfärdssamhället. Som medborgare ska vi vara garanterade skäliga levnadsvillkor. Ingen ska behöva falla ner i fattigdom och misär. I takt med att den generella välfärden nedmonterats och klyftorna mellan människor ökat har allt fler uppgifter hamnat inom socialtjänsten. Socialtjänsten ska verka på både individ- och samhällsnivå, vara förtrogen med levnadsförhållanden i kommunen och delta i samhällsplaneringen.

Förebyggande insatser för barn och unga är avgörande för att så många som möjligt ska få en god uppväxt. I Sverige ökar barnfattigdomen och rapporter visar att den är större än i våra grannländer.

• Satsa på fältassistenter för uppsökande verksamhet som kan lotsa barn och ungdomar i behov av insatser till rätt instans
  • Erbjuda insatser till föräldrar så att de kan ge stöd till de barn som har specifika svårigheter
  • Verka för att barn och unga ska ha tillgång till fritidsaktiviteter i hela kommunen
  • Uppmärksamma barnfattigdomen i Karlstad

Under mandatperioden har ett hem för vård och boende, Ulleberg, för personer med missbruksproblem i kommunen avvecklats, innan några planer för att ersätta det funnits. Kommunen köper idag platser i andra kommuner eller i privata bolag. Kostnaderna för placeringar har ökat.

Principen “bostad först” ingår i en behandlingsform där bostadslösa missbrukare inte behöver visa på ett nyktert liv innan de får någonstans att bo. Det är humant och effektivt. Tilldelning av bostäder från bostadsbolag är dock alldeles för liten. Brukarnas inflytande över behandlingen är viktig för att de ska kunna påverka sitt liv och för att följa upp att insatser som ges är effektiva och relevanta.

• Öka brukarinflytandet genom kontinuerlig kontakt med socialsekreterare för personer som placerats i hem för vård och boende
  • Att Karlstads Bostads AB ökar sin tilldelning av bostäder till “bostad-först” för att behandlingsidén ska fungera
  • Utvärdera konsekvenserna av nedläggningen av Ulleberg
  • Minska antalet placeringar i privata hem för vård och boende och utöka placeringar i kommunens eller andra offentliga aktörers regi

På många platser i Sverige har stora problem uppstått runt försäljning av narkotika i stor skala med dödligt våld som följd. Kriminella grupper konkurrerar på den illegala marknaden. Även i vår kommun har sådana företeelser börjat uppträda. Vänsterpartiet menar att bred förebyggande verksamhet har en viktig uppgift att fylla.
Ett samhälle som rustar ner socialtjänst, skola och fritidsverksamhet har sämre möjligheter att fånga upp och stävja tendenser till asociala beteenden.

För personer som redan kommit in i destruktiva sammanhang ska det finnas avhopparverksamhet som kan ge stöd och konkreta insatser för att ta sig ur situationen. Sådana insatser kan byggas upp i samverkan med andra kommuner, regionen samt andra samhällsaktörer.

• Värna och stärka kärnverksamhet inom skola, socialtjänst och fritidsverksamhet
  • Se till att det finns avhopparverksamhet att tillgå

Mäns våld mot kvinnor är ett av våra största samhällsproblem. Våldet tar sig uttryck i många former och drabbar kvinnor i hemmet såväl som offentligt. Vi måste arbeta för att våldet ska upphöra. Det är angeläget att vi har ett skyddsnät som fångar upp, stöttar och hjälper när våldet sker eller har skett. I Karlstads kommun finns både Alla Kvinnors Hus Karlstad som är en ideell kvinno- och tjejjour med kommunalt ekonomiskt stöd, samt en kommunal verksamhet.
Våldsutsatta kvinnor som har beroendeproblematik skulle behöva en form av
omhändertagande än den som nu finns.

• Se till att det finns ett långsiktigt stöd för Alla Kvinnors Hus och Brottsofferjouren

En del människor med psykiska problem och funktionsvariationer behöver stöd i sin vardag, särskilt boende, sysselsättning och samordning av insatser från olika aktörer.
I Vänsterpartiet är vi angelägna om en god kvalitet och tillgång på boende och stöd samt fungerande samarbete för samordning av insatser för brukarna.

Vänsterpartiet har sedan många år påtalat brister inom välfärdsområdet. Inom äldrevården har pandemin gjort dessa problem än mer uppenbara trots att anställda gjorde goda insatser för att klara situationen. Sjuktalen i personalgruppen måste ner och förutsättningar för rekrytering av ny personal förbättras. Personaltäthet behöver öka och arbetsmiljön förbättras. Kommunen har skyldighet att klara den ökande gruppen äldres behov.  Äldres behov av boende och hemtjänst måste tryggas. Ensamheten hos äldre, och då även de som inte behöver särskilt boende eller hemtjänst, behöver uppmärksammas och mötas upp med erbjudande om gemenskap i olika former.

• Utveckla de äldres möjligheter att påverka hur deras dag och tillvaro ska se ut
  • Upprätta en plan för återkommunalisering av privatiserade verksamheter
  • Uppmärksamma problem med ensamhet hos äldre

Enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, förkortat LSS, har kommunen skyldighet att ordna boende, personlig assistans i hemmet, daglig verksamhet, avlastningsboende med mera. Det finns ett behov av fler av dessa insatser inom Karlstads kommun både på kort och lång sikt. För några år sedan privatiserades all personlig assistans i Karlstad.
Man kan idag alltså inte välja kommunen som utförare av tjänsten.

• Upprätta en plan för både kort och lång sikt för LSS-insatser
  • Att fler LSS-boenden byggs
  • Att ett ökat behov av personlig assistans tillgodoses

9. Kollektivtrafik för rörlighet och klimat