• En klimatsmart ...

En klimatsmart kommun

I Karlstad ska de globala klimat- och miljöfrågorna ha högsta prioritet och genomsyra alla beslut/ all verksamhet.
Klimatförbättringar är en förutsättning för planetens och därmed kommande generationers överlevnad. Klimatkonsekvenser ska tydliggöras vid kommunens översiktsplaner.

Karlstad ska miljö- och klimatmässigt vara en föregångskommun för omställning enligt Parisavtalet där bevarande av den biologiska mångfalden och friska ekosystem karaktäriserar karlstadsbornas och kommunens hållbara nyttjande av våra naturresurser. Det innebär en hållbar ekonomi som inte tär på de ekologiska systemen. Omställning till cirkulär ekonomi och att stödja verksamheter som bidrar till en omställning till cirkulär ekonomi utgör en viktig del i en hållbar ekonomi.

Hållbar utveckling ska tillfredsställa både dagens behov och kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Det innebär ständig hänsyn till vår planets ekosystem. Insatser som går ut över ekologiska värden ska kompenseras med nya säkrade ekosystem. Att skapa nya naturreservat skyddar biologisk mångfald och skapar möjligheter för människors friluftsliv och kontakt med naturen.

Kommunen ska verka för att öka möjligheterna till stadsodling i olika former. Stadsnära åkermark ska tillsammans med stadens grönytor ses som en resurs för olika former av stadsodling och “urban farming” för att skapa förutsättningar för stadsnära matproduktion och bidra till minskade transporter.

• Tillgodose laddmöjlighet för elbil vid planering av stadsdelar och nybyggnation
  • Sätta solceller på kommunägda tak samt vid nybyggnation
  • Prioritera kollektivtrafik och cykelbanor framför privatbilism inom tätorten
  • Utveckla de handelsområdet vi redan har, framför att bygga nya