• En kommun där a...

En kommun där alla får plats

Karlstad ska vara till för alla. Bostäder, parker och gatumiljöer ska det ha hög tillgänglighet och goda möjligheter till umgänge. Vi vill se en mångfald bland både boende och utformning av byggnader och miljöer. Karlstad ska präglas av trygghet och hållbarhet. Cykel-, gång- och kollektivtrafik ska vara prioriterad i högre grad.

I Karlstad ska både stad och land leva, utvecklas och tas om hand. Karlstad är en stor kommun och Värmlands största stad, det innebär att vi har ett levande stadsliv, såväl som en levande landsbygd. Därför behöver stad och landsbygd blandad bebyggelse med olika typer av upplåtelseformer, storlekar och typer av boenden.

Karlstads kommun lider, som så många andra svenska kommuner, av bostadsbrist. Trots att Karlstads kommun byggt mycket nya bostäder de senaste åren kan vi nu se att det varit fel typ av bostäder. De som står i kommunens långa bostadsköer är unga i jakt på sin första bostad, ensamstående föräldrar, äldre personer med behov av en låg boendekostnad som svarar mot låga pensioner, och personer som av olika anledningar inte har en säker inkomst. Det som byggts är exklusiva höghus med vattennära läge i centrala Karlstad. Resultatet blir en stillastående kö och tomma lyxlägenheter.

Vänsterpartiet i Karlstad ska arbeta för att det byggs hållbart, långsiktigt och för de som står i kö. Det ska byggas lägenheter av god kvalitet, men inte utrustade med onödiga extra tillägg som driver upp hyran. Det ska byggas lägenheter som gör att våra unga kan flytta hemifrån när de själva önskar. Äldre ska kunna bo med större trygghet utan att göra slut på sin pension på boendekostnader. Nysvenska medborgare ska kunna bo på ett bekvämt sätt där hela familjen får plats och hyran kan betalas. Bostad är en mänsklig rättighet.

Som en del i denna vision vill Vänsterpartiet använda sig av vårt kommunala bostadsbolag, Karlstads Bostads AB (KBAB). Kommunens bostadsbolag har ett allmännyttigt syfte, detta innebär att bolaget först och främst ska förse vår kommuns invånare med bostäder. De ska erbjuda hyresrätter i varierande storlek, placering och med bekvämligheter utifrån hyresgästens behov. För Vänsterpartiet i Karlstad står det allmännyttiga syftet högre än kravet på affärsmässighet. KBAB ska användas för att göra Karlstads kommun till en kommun för alla, där alla kan vara trygga i att ha en välfungerande, prisvärd och stabil boendesituation.

Vänsterpartiet är i grunden kritiska till de värdeöverföringar som idag sker från Karlstads Bostads AB, till andra bolag hos kommunen och till kommunens övriga verksamheter. Vänsterpartiet anser inte att värdeöverföringarna ska ske regelmässigt. Kommunen gör varje år ett vinstuttag på cirka 25 miljoner kronor ur KBAB. Vänsterpartiet i Karlstad vill att dessa i första hand ska pengar ska läggas på upprustning av bostäder, byggen av nya prisvärda bostäder och en ordentlig satsning i bostadsområdenas utemiljöer i KBABs egna bestånd. Vänsterpartiet vill se en tydligare ägarstyrning när det gäller värdeöverföringar, och att vilka ändamål pengarna går till ska beslutas i kommunfullmäktige. Om värdeöverföringar alls ska göras, ska det vara till tydliga ändamål och tydliga uttalade syften för att öka den sociala tryggheten i vår kommun. När det gäller värdeöverföringar från övriga bolag tycker Vänsterpartiet Karlstad att investeringar i fritid för barn- och unga och klimatinvesteringar ska prioriteras i första hand. Därutöver anser Vänsterpartiet att värdeöverföringar inte ska gå till klimatskadlig verksamhet, så som t.ex. flygplatsen.

• Att byggandet sker hållbart och långsiktigt, både för klimat och integration
  • Använda det kommunala planmonopolet för att bygga det som är viktigt för kommunens invånare, inte utomstående exploatörer.
  • Bygga bostäder som passar medborgare som har en svag ekonomi
  • Använda det kommunala bostadsbolaget för att säkerställa bostad åt alla och bygga bort bostadskön.
  • Inte se regelmässiga överföringar från kommunala bolag till kommunen och ska pengar föras över ska dom gå till sociala ändamål som gynnar barn- och unga eller till klimatinvesteringar
9. Kollektivtrafik för rörlighet och klimat