• En kommun med f...

En kommun med fokus på kvalitet för medarbetare och medborgare

Den kommunala verksamheten ägs av oss medborgare och den har ett stort och viktigt uppdrag för Karlstad kommuns invånare. Det är av största vikt att kärnverksamheten har de resurser som behövs för att kunna utföra sitt uppdrag, att medarbetarna har goda arbetsvillkor och att medborgarna har möjlighet till insyn i verksamheten.

Vänsterpartiet har länge drivit, och kommer att fortsätta driva, frågan om sextimmars arbetsdag och bort med delade turer. Även vid upphandlingar ska arbetsvillkor vara en del, där Karlstads kommun inte bör upphandla från företag som ger sina medarbetare delade turer. Precis som idag ska heltid varit möjligt för våra medarbetare.

Arbetet i kommunens förvaltningar och nämnder ska präglas av att ta tillvara den kunskap och erfarenhet som finns bland de som är i verksamheten, medarbetare och medborgare, På så sätt får vi en hållbar och stark kvalitetssäkring. Samverkan mellan kommunens olika nämnder och med andra viktiga aktörer för kommunen såsom regionen, polisen och ideella föreningar, är en annan viktig förutsättning för att ha en välfungerande och kvalitativ organisation som är till för kommunens invånare.
I samma anda vill vi spara in på onödig dokumentation och kontrollsystem.

Ett arbete för ökad jämställdhet ska genomsyra allt arbete i Karlstads kommun, för såväl personal som invånare. Som arbetsgivare har Karlstads kommun ett stort ansvar.

Många av verksamheterna som vård, omsorg och skola har kvinnodominerade yrken. Lönestatistiken visar att kvinnor tjänar mindre än män. Medarbetare ska ha kunskap om och arbeta utifrån genuskunskap. Genom en motion från Vänsterpartiet finns nu kunskap om mäns våld mot kvinnor såsom våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck och sexuellt våld.

Karlstads kommun ska vara öppen och rättssäkerheten i alla frågor som är avgörande för fortsatt förtroende för den parlamentariska demokratin. Vi är därför starkt kritiska till den bolagisering som skett i olika kommunala verksamheter. När bolagen finns ska det vara full insyn för allmänheten. Den kommunala verksamheten ska skötas inom den egna organisationen.