• Kultur och frit...

Kultur och fritid som gynnar alla

9. Kollektivtrafik för rörlighet och klimat
10. Karlstads centrum – en plats att samlas

Kultur och fritid är ett stort och brokigt område. Det handlar om idrott, motion, musik, dans, bibliotek, teater och många andra uttryck för konst och kultur. Det ska var möjligt för alla att ta del av eller utöva olika former av aktiviteter på vår fritid. Kultur och fritidsområdet är också en angelägenhet för dem som arbetar med dessa frågor professionellt eller ideellt.

De senaste åren har Karlstads kommun gjort stora satsningar på idrottsarenor, motionsspår och utegym. Man har sett behovet av att så många som möjligt ska kunna idrotta och motionera. Många människor uppskattar att röra på sig, att utvecklas i sin idrott, att umgås med andra via motion eller att koppla av med en löparrunda. Värdet av sådan förebyggande hälsovård kan inte nog understrykas.

Ordet kultur för kanske tanken mest till traditionella, vanliga uttrycksformer som musik, teater, dans, litteratur och bildkonst. Men det finns en uppsjö av aktiviteter, gamla som nya, som kan räknas in under begreppet. Det kan handla till exempel om trädgårdsodling, hantverk, replokaler eller gatukonst. Konst är och ska vara något för alla och inte en lyx för några få som har råd. Det gäller både att ha möjlighet ta del av konstupplevelser och att skapa konst professionellt eller som amatör. Konsten måste verka fritt utan inflytande av censur, ideologi eller kommersialism.

Aktiviteter för barn och ungdomar prioriteras ofta och det med rätta. Kulturskolan är viktig liksom att elever får ta del av teaterföreställningar på skoltid. Även vuxna och äldres och olika gruppers behov av aktiviteter behöver lyftas fram. En del människor har inte råd att betala inträden och årskort. Det kan finnas hinder i form av sjukdom, funktionsnedsättning, ensamhet, ålderdom eller känsla av ensamhet.

Vänsterpartiet anser att kultur- och fritidsverksamhet har en stor potential att bidra till medborgarnas välbefinnande och engagemang. Den kan ge värdefulla individuella upplevelser men även leda in i en gemenskap. Kultur- och fritidsaktiviteter kan fånga upp sociala behov, ge utrymme för debatt, fungera som förebyggande hälsovård och rehabilitering samt locka besökare till kommunen. Människor med olika bakgrund kan träffas via kultur- och fritidsaktiviteter och ta del av varandras erfarenheter som kan gynna integration och internationella kontakter.

Vänsterpartiet vill att Skutbergets friluftsområde skall skyddas och bevaras för framtida generationer. Skutbergets friluftsområde är Karlstads mest omtyckta friluftsområde, med sin unika naturmiljö och dess möjligheter till bad, idrott, avkoppling och naturupplevelser. Därför vill Vänsterpartiet arbeta för att bevara och utveckla Skutberget som besöksmål och som centrum för friskvård och hälsa.

• Verka för att alla invånare oavsett inkomst ska kunna ta del av fritidsaktiviteter
  • Verka för att utbudet av idrott och kultur vänder sig till både flickor och pojkar, kvinnor och män
  • Säkerställa att det finns allmänna kommunikationer i hela kommunen som gör det möjligt främst för ungdomar att ta sig till fritidsaktiviteter
  • Ta vara på konstens möjligheter i förebyggande hälsovård och rehabilitering