• Du ska kunna li...

Du ska kunna lita på välfärden

1. Inledning
2. Du ska kunna lita på välfärden

Vänsterpartiet är emot privatiseringen av vår välfärd som skola, vård och omsorg. När vinsttänkandet styr påverkas våra relationer till varandra. Välfärden ska vara en fristad från sådant. När våra barn börjar i skolan vill vi att de möts som elever, inte som kunder eller vinstmöjligheter. När vi får stöd och hjälp i livet ska vi kunna vara säkra på att få det stöd vi behöver, på bästa sätt. Vi ska inte behöva oroa oss för att vi möts av ett företag som istället för fokus på kvalitet fokuserar minsta kostnad och största vinsten.
När ägare plockar ut vinster samtidigt som barn och unga får sämre utbildningsmöjligheter visar det vad vinstjakt leder till. Vinstdrivande skolor tjänar mest på elever som är studiemotiverade och har ett starkt stöd hemifrån.
Då kan de ha lägre lärartäthet och leverera goda resultat, både i betyg och pengar till sina ägare. Det ökar ojämlikheten i samhället och dränerar hela skolsystemet på pengar.
Pengar som så väl skulle behövas för att främst hjälpa de elever som har sämre förutsättningar och som går i den kommunala skolan. När verksamheten inte längre är lönsam kan ägarna låta den gå i konkurs. Sådana konkurser har drabbat elever i Karlstad.

Personaltätheten i äldreomsorgen är högre i kommunala äldreboenden än i privata företag. Under senare år har en allt större del av välfärdsinsatser privatiserats med argument att den enskilde får större valfrihet genom att ha fler privata utförare att välja bland. Vänsterpartiet har en helt annan uppfattning. Verklig valfrihet kan ges och utvecklas inom offentlig verksamhet. Det är viktigt att brukare ges ett reellt inflytande på utformningen av innehållet i de tjänster de behöver i sitt dagliga liv. Vi vill avskaffa benämningen ”kund”. Välfärdsinsatser är inte en affärsuppgörelse, utan ett uttryck för en solidarisk samhällssyn. Medarbetarna ska ges tid och resurser att använda sin yrkeskunskap på bästa sätt.

Vinstjakten i välfärden gör att hela välfärden påverkas, även den offentligt drivna. Resurser som ska komma alla till del omvandlas till vinst för några få, och därmed blir det sämre för alla. Vinstjakten ska stoppas och bara organisationsformer som inte är vinstdrivande ska få bedriva välfärdsverksamhet. Kunskap, vård och omsorg är en demokratisk rättighet och ingen handelsvara. Det ska inte gå att tjäna pengar på människors behov av välfärd.

• Fortsätta planen för återkommunalisering av äldreboenden
  • Återföra personlig assistans enligt LSS (Lagen om stöd och service) till kommunal regi
  • Övergå från placeringar i vinstdrivande till offentligt och ideellt drivna HVB-hem (Hem för vård och boende för barn, unga och missbrukare)
9. Kollektivtrafik för rörlighet och klimat