Politik

Vänsterpartiet säger nej till vinster i välfärden!

De senaste dagarna har det flesta av Karlstads nämnder sammanträtt och i tre nämnder var tre stora frågor uppe, där Vänsterpartiet med starka argument försökte kämpa för det som är viktigaste; gemensamt ägande, stöd till de som behöver den mest och inga vinster i välfärden!

Rapport från samhällsbyggnadsnämnden
Stadsbyggnadsnämnden fattade beslut i frågan om detaljplanen för temapark på Skutberget. Ingen jättestor diskussion i nämnden, alla klargjorde sina synpunkter. Debatten sparas till kommunfullmäktige, där ni alla är inbjudna att komma och lyssna! Med röstsiffrorna 9-2 blev beslutet att planen ska antas och skickas vidare till kommunfullmäktige. Vänsterpartiet röstade för att detaljplanen INTE ska antas, och reserverade sig mot beslutet. Kampen fortsätter!

Klicka här för att läsa reservation

Rapport från arbetsmarknad- och socialnämnden

Vänsterpartiet yrkade på ett större anslag till det föreningar som ansökt om föreningsstöd med särskild social inriktning 2020 och ett ökat anslag till Karlstads Kvinnojour, del av Alla Kvinnors Hus Karlstad som dock fick avslag.

Klicka här för att läsa våra två yrkande

Rapport från Vård- och omsorgsnämnden
Tre boenden (Gruvan, Granberg och Fyrken) ska läggas ut på entreprenad och därmed byta driftsform från kommunal regi till privat regi. Det handlar om 106 platser totalt. Detta utan att tänka på hur det ska gå för våra anställda och de som bor i de boendena. Det är ett faktum att arbetsvillkoren kan försämras vid entreprenaddrift, då det inte är Karlstads kommun som är arbetsgivare längre för de anställda.

Valfrihet handlar om att du ska bli omhändertagen på̊ det sätt som passar dig bäst.

När du flyttar in i kommunens äldreboende, ska du kunna välja hur din vardag ska se ut. Det är riktig valfrihet och kräver att våra skattepengar går till omsorg istället för till vinstutdelning.

Du ska alltid vara välkommen till kommunens äldreomsorg – oavsett inkomst, kön, etniskt ursprung eller sexuell läggning.

Ingen ska ha dålig omsorg för att man har råkat välja fel vårdföretag.

När Socialstyrelsen 2004 jämförde kommuner med och utan äldreomsorg i privat regi framkom att kostnaderna var något högre i kommuner som hade äldreomsorg i privat regi. Ingenting talar för att detta har ändrats. Kostnaderna, som i starten var huvudargumentet för privat omsorg, har efterhand tonats ned. Numera betonas valfrihet när det blågröna styret vill privatisera tre välfungerande boenden i Karlstad.

Valfrihetsargumenten betonades också starkt när Lagen om valfrihetssystem – LOV – kom 2009. Ytterligare ett syfte med LOV och fri etablering var att underlätta för små företag men de har ofta konkurrerats ut av storföretagen, som både vet hur anbud ska skrivas och som gynnas av stordriftsfördelar.

Vi har sedan tidigare två boenden utlagda på entreprenad inom äldreomsorgen (Åsbacka i Molkom och Sveagatan på Herrhagen). Vi i Vänsterpartiet reserverade oss mot privatiseringen av dessa boenden.

Det blågröna styret i Karlstad har haft stor iver att privatisera och tog tidigare i år beslut  att kommunen inte bara ska kunna lägga ut verksamheten på privata företag utan att dessa även ska kunna äga byggnaden – trots att kommunledningen hade bedömt att det var stora risker  med detta förslag.

Tidigare i år har det blågröna styret också beslutat om att tillåta privata utförare inom daglig verksamhet. Daglig verksamhet är sysselsättning enligt LSS och berör personer med funktionsvariationer. Vi undrar hur denna privatisering kan öka valfriheten för våra deltagare i daglig verksamhet när det nu inte längre finns någon sådan verksamhet  i kommunens regi

En oenig vård- och omsorgsnämnd beslutade den 16 oktober 2019 att:

Tre boenden (Gruvan, Granberg och Fyrken) ska läggas ut på entreprenad och därmed byta driftsform från kommunal regi till privat regi. Dessa tre boenden är Gruvan i centrala Karlstad (gamla Posthuset) 33 platser, Fryken på Rud, 48 platser och Granberga i Väse, 25 platser. Totalt 106 platser.

Detta utan att tänka på hur det ska gå för våra anställda och de som bor i de boendena!

Det är ett faktum att arbetsvillkoren kan försämras vid entreprenaddrift.

Det är inte Karlstads kommun som är arbetsgivare längre för de anställda.

Kommunen kan inte ställa några specifika krav på arbetsvillkor, såsom exempelvis rätt till heltid, scheman utan delade turer eller friskvårdsbidrag. Dessutom kan vi inte kräva att vinsterna ska återinvesteras i verksamheterna.

Vänsterpartiet säger därför nej till vinster i välfärden och därmed privatiseringar!