Anders Hammarström om besparingarna i arbetsmarknads- och socialnämnden!

Det här med att ta ansvar,

I onsdags tog  arbetsmarknads- och socialnämnden(ASN) beslut om ett föreslaget sparpaket på 64 miljoner. Konsekvenserna av detta kan komma att bli mycket allvarliga för Karlstad kommun. Här talas det bland annat om ökat antal hemlösa, ökad ohälsa och kriminalitet. Vi i Vänsterpartiet menade att de potentiella konsekvenserna är så allvarliga att beslutet med hänvisning till kommunallagen (5 kap, 1 §) skulle fattas i fullmäktige. I artikeln från NWT den Missbruksvården drabbas hårt när socialnämnden måste hårdspara från 9/11 uttalar sig arbetsmarknads- och Socialnämndens ordförande Per-Inge Lidén om detta. Han säger att det är nämndens ansvar att hålla sig till sin budget. Han anser alltså att nämnden inte tar sitt ansvar genom att lyfta ärendet till fullmäktige för beslut.

Två externa granskare (PwC och Startpoint) har på kort tid konstaterat att budgetprocessen för ASN har varit bristfällig och att det har lett fram till en budget för nämnden som inte har varit realistisk. För att fullmäktige ska kunna kräva att nämnden ska hålla sina budgetramar åligger det fullmäktige att leverera en budget som bedöms vara realistisk. Ansvaret att leverera en realistisk budget ligger inte på ASN. Därför vill jag, i egenskap av ledamot, inte bara i ASN, utan även i kommunfullmäktige, ta ansvar för den bristfälliga budget som togs beslut om i juni genom att återigen lyfta frågan om ASNs ekonomi i det organ som faktiskt sätter ramarna. Vi kände inte till de konsekvenser som vi nu har uppe på bordet när beslut om budget togs. Vi är fortfarande beredda att göra om och göra rätt i fullmäktige, för Karlstadbornas skull.

Konsekvenserna av det sparpaket som föreslås kan bli allvarliga, både för den enskilde och för kommunen i sin helhet, och passar väldigt illa ihop med kommunens strategiska plan. Det riskerar nu att slå människors liv i spillror. Vänsterpartiet kommer dock alltid fortsätta kämpa för att det besparingar som nu beslutade av nämnden inte ska drabba den enskilde individen.