Rapport från nämndsarbetet – maj

Teknik- och fastighetsnämnden

Socialdemokraterna hade lagt en motion om en oberoende granskning av stadshus försäljningen och den antogs av nämnden, skall bli intressant när motionen kommer upp i fullmäktige.

Nämnden hade en dragning av företaget Renboll gällande en underhållsutredning av beläggningsunderhållet av vägar i Karlstad. Slutsatsen är att det finns en underhålls skuld av vägnätet, som kostar ca 25 miljoner per år under de kommande 5 år utöver den årliga satsningen, ifall karlstad skall ha ett bra vägnät i balans. Mycket pengar, men nödvändigt.

Sedan var planprogrammet gällande Katrineberg området ett ärende och en viss diskussion uppstod, bl a om markanalyser och dagvatten avrinning, med planprogrammet antogs av nämnden och frågor / diskussioner kommer framöver när det är dags för antagande av detaljplanerna.

/ Håkan Olsson & Gun-Britt Scherp

Arbetsmarknads- och Socialnämnden

Nämnden godkände den ekonomiska rapporten som visar att vi är påväg mot ett underskott mot budget på 31,6 mkr. Ungefär i samma nivå som förra året.

Nämnden godkände även planen för internkontroll där planen är att följa upp huruvida de ekonomiska nyckeltalen går fram till de förtroendevalda eller ej. Vänsterpartiet yrkade på ett tillägg om att kontrollplanen även skulle innefatta kontroll av missbruksvården då denna drabbas hårt av besparingspaketet som beslutades om i december (som vi överklagade till förvaltningsrätten). Övriga nämnden tyckte att det räckte med kontrollplanen som förvaltningen föreslagit för att följa upp besparingarna. Vårt argument om att det finns mer att kontrollera än bara ekonomin föll på döva öron och nämnden röstade ner Vs förslag.

P.g.a. besparingar så utgick föreningsbidrag till föreningar med särskild social inriktning bara för årets första åtta månader när beslut fattades om det i november. Nu beslutade nämnden att även ge bidrag för årets fyra sista månader. Detta ville V ha redan från början då vi värderar föreningarnas bidrag till det sociala arbetet högt. Skönt att vi fick som vi ville till slut även om det blev omständligt. Vi hoppas att den krångliga vägen till beslut inte har verkat demoraliserande för de som arbetar ideellt med samhällets mest utsatta.

/ Anders Hammarström & Hanna Andersson

Stadsbyggnadsnämnden

Vi yrkade mot (men enligt tjänstemännens förslag) att ge tillfälligt bygglov för “reklamform” utanför Tingvalla sportcenter. Tornet finns redan idag, och bygglovet förlängdes.

Vi hade också detaljplan för Bomstads camping uppe. Jag yrkade att det på udden inte ska tillåtas fasta installationer kopplade till enskilda campinggäster, så som trädäck osv. Istället bör endast tillfällig camping tillåtas där, för att öka känslan av att det är en plats alla har tillgång till.

Förutom detta antogs i full enighet bygglov för ny Färjestadsskola och byggnation för ett hus som kommer synas väl från Hagaleden; Lucktomten bakom frälsningsarmén. Bara för att nämna några.

En enig nämnd valde också att inte ge plauppdrag för ny byggnation längst ut på Orrholmen.

/ Lena Grip & Per Strömgren