Motioner från Vänsterpartiet.

Utbildningssatsning mot mäns våld mot kvinnor

Enligt Jämställdhetsmyndigheten är mäns våld den vanligaste formen av våld. En stor del av mäns våld är riktat mot kvinnor, ofta mot en nuvarande eller tidigare kvinnlig partner.
Med andra ord är våld mot kvinnor ett samhällsproblem. Var tredje vecka dödas en kvinna i Sverige av en man som hon har eller har haft en relation med. Bara under 2020 anmäldes över 6 000 våldtäkter mot personer över 15 år och i 95 procent av fallen var brottsoffret en kvinna. Samtidigt vet vi att alla kvinnor inte anmäler. Mörkertalet är stort.
Bara på några veckor har fem kvinnor blivit mördade. Av män som dom levt med, haft barn med och älskat. Ofta efter år av kontroll och misshandel. Våld, förakt och rädsla. Det är vad många kvinnor upplever i sina hem. Den plats som ska vara tryggast.

Vi vill därför se en webbaserad utbildning om mäns våld mot kvinnor och om våld i nära relationer, en utbildning som vänder sig till samtliga anställda i Karlstad kommun. Det finns bland annat en webbaserad introduktionskurs som har tagits fram av Nationellt centrum för kvinnofrid vid Uppsala universitet i samverkan med Socialstyrelsen och länsstyrelserna. Vi ser även positivt på andra utbildningar som ger kunskaper om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer.

En kurs på ett par timmar ger inte fördjupade kunskaper om mäns våld mot kvinnor men kan öka medvetenheten. Genom kunskap ökar förutsättningarna för att både förebygga och upptäcka våld, men också för att kunna ge stöd och skydd till dem som har utsatts. En bred utbildningssatsning markerar också att kommunen prioriterar arbetet mot mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer, liksom att anställda och politiker har ett ansvar för att tillsammans förebygga våldet.

Vänsterpartiet föreslår fullmäktige att besluta:
-att Karlstad kommun arrangerar så att samtliga anställda kan ta del av en introduktionskurs om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer.
-att Karlstad kommun genomför särskilda utbildningsinsatser mot unga, där unga ges kunskap kring tex. samtyckeslagen men också olika instanser i samhället som kan hjälpa både tjejer och killar.

Parvane Assadbegli (V) Anders Hammarström (V) Johanna Sköld (V)
Per Strömgren (V) Håkan Olsson (V) Göran Svensson (-)

Klicka här för att läsa fler motioner från Vänsterpartiet i Karlstad.