Maj 2021 – En tillbakablick

Detta har hänt i Karlstad

1:a Maj

Idag marscherar vänsterpartiet för jämlikhet, framtidstro och jobb! Idag är kampen för välfärd minst lika viktig som kampen för en god arbetsrätt…

Även detta år firades arbetarrörelsens dag på ett annorlunda sätt.

Vänsterpartiet i Karlstad skickade ut vykort till alla medlemmar med uppmaningen om att dela med sig om vad man marscherar för på 1:a Maj.

Detta engagerade medlemmarna och våra sociala medier fylldes av viktiga tankar och förhoppningar…

Våldet i Israel och Palestina

Våldet i Israel och Palestina de senaste dagarna handlar om att israeliska myndigheter försöker vräka palestinier från deras hem till förmån för bosättare. I grund och botten handlar konflikten om att palestinier förnekas land, rättigheter och respekt. Det borde även den svenska regeringen kunna se – och säga.

Vårt förslag: Inga marknadshyror i allmännyttan!
Den svenska regeringen förbereder just nu en kraftig försämring för landets hyresgäster. Genom införandet av marknadshyror på nybyggda bostäder kommer priserna på dessa bostäder att öka drastiskt. På kort sikt gäller det endast i nybyggnation men vi vet av erfarenhet att det ofta följs av marknadshyror på hela marknaden.
Vi ser på denna utvecklingen med stor oro eftersom att detta kommer att drabba många av kommunens medborgare hårt. Därför borde vår kommun redan nu fatta beslut om att marknadshyror inte ska tillämpas i vårt allmännyttiga bostadsbolag.
Därför vill vi: Att nuvarande principer för hyressättning för Karlstad Bostad AB ska gälla oavsett lagstiftningen gällande marknadshyror.
Vi säger alltså nej till marknadshyror i allmännyttan!
Läs motionen i sin helhet här : Inga marknadshyror i allmännyttan