Aktuellt

Agne Sandberg: Putins och Lavrovs försök att återupprätta det gamla Sovjets herravälde, har inte ett dugg med det normala att göra

(English version below)
Snart har det ryska invasionsförsöket, kriget, i Ukraina pågått i ett halvt år. Vi börjar nästan vänja oss. Vi tänker: tja, det är det här som är det normala. Sådan är verkligheten. Det är bara att finna sig i. Eller? NEJ! Detta är inte den verklighet som vi någonsin kan acceptera! ALDRIG!

Putins och Lavrovs försök att återupprätta det gamla Sovjets herravälde, har inte ett dugg med det normala att göra. Det normala BORDE VARA att varje folk, varje nation och stat, själva ska få bestämma vilken ordning – eller för all del – vilken oordning man vill leva under. Det kallas demokrati!

Det här är fjärde gången som jag står här som Vänsterpartiets representant för att uttrycka mitt, vårt, stöd för Ukraina försvarskamp mot Putins Ryssland.
1. Jag har pratat om den ryska propagandan; dess uppenbara släktskap med Goebbels i Nazityskland och Orwells ”1984”.
2. Jag har pratat om det klarspråk vi borde prata: Putins Ryssland som Satans mördare.
3. Jag har pratat om utvecklingen i Ryssland under den alltmer despotiske före detta KGB-agenten Putin, vars framtidsvision sammanfattas med att allt gammalt sovjetryskt territorium är ”historisk jord” – som ska återtas. Och – om Ukraina faller – eller med maktspråk tvingas till orimliga eftergifter – då står sannolikt andra nationer och folk på tur. Då får Kremls makthavare kvitto på att deras aggressiva taktik lönar sig. Veckan före midsommar sjöng jag några strofer ur ”Den blomstertid nu kommer”.
Med en förhoppning om att även det ukrainska folket skulle få uppleva en blomstrande sommartid. Så har det inte blivit. De folkrättsligt vidriga angreppen från rysk sida fortsätter. Detta är ett förfärligt krig. Det är Putins och Lavrovs Ryssland som bär ansvaret.

Låt oss inte för ett ögonblick glömma detta! Det är inte normalt! Det är omänskligt! Allt stöd till Ukrainas försvarskamp! Ryssland ut ur Ukraina!

Agne Sandberg är 4:e namnet på kommunlistan och representant för Vänsterpartiet vid Manifestationen för Ukraina på Stora torget varje måndag kl. 12:00.

ENGLISH VERSION:

Soon the Russian invasion attempt, the war in Ukraine, has been going on for half a year. We’re almost getting used to it. We think: well, this is what is normal. Such is the reality. You just have to find yourself in it. Or? NO! This is not the reality that we can ever accept! NEVER!

Putin’s and Lavrov’s attempts to re-establish the hegemony of the old Soviet Union have nothing to do with normality. The normal SHOULD BE that each people, each nation and state, should be allowed to decide for themselves what order – or for that matter – what disorder they want to live under. It’s called democracy!

This is the fourth time that I stand here as the representative of the Left Party to express my, our, support for Ukraine’s defense struggle against Putin’s Russia.
1. I have talked about the Russian propaganda; its obvious kinship with Goebbels in Nazi Germany and Orwell’s 1984.
2. I have spoken about the plain language we should speak: Putin’s Russia as Satan’s killer.
3. I have been talking about developments in Russia under the increasingly despotic ex-KGB agent Putin, whose vision of the future is summed up in all old Soviet Russian territory being “historic soil” – to be reclaimed.
And – if Ukraine falls – or, in the language of power, is forced to make unreasonable concessions – then other nations and peoples are likely to have their turn. Then the Kremlin’s rulers receive proof that their aggressive tactics are paying off. The week before Midsummer I sang a few stanzas from “Den blomstertid nu kommer”. With a hope that the Ukrainian people would also experience a prosperous summer time. That has not been the case. The repugnant attacks from the Russian side under international law continue. This is a terrible war. It is Putin’s and Lavrov’s Russia that bears the responsibility.

Let us not for a moment forget this! It is not normal! It is inhumane!
All support for Ukraine’s defense struggle! Russia out of Ukraine!

Agne Sandberg is the 4th name on the municipal council list and representative for Vänsterpartiet at the rally for Ukraine on the Stora torget, which takes place every Monday at 12:00.