Öppet brev till Karlstads kommunpolitiker!

Vi litar inte på Karlstad kommuns politiker, i alla fall inte när det gäller deras avsikter för Skutbergets friluftsområde. Vår och många andras glädje var stor när kommunen fick nej i domstol till att det skulle byggas en Muminpark på en stor del av Skutbergets strandområde.

Tyvärr är det så att Skutbergsområdet är fortfarande är hotad. Detaljplanen om att bygga en ”Temapark” på Skutberget gäller tills vidare. Kommunens politiker har vid flera tillfällen uttryckt att de vill ha en ”dragare” till Skutberget.

Så länge nuvarande detaljplan gäller, kommer vi som värnar om Skutberget, att vara synnerligen oroliga för utvecklingen av friluftsområdet. Frågan om Skutbergets framtid är alltså ännu inte avgjord. Majoriteten av kommunens politiker lurar likt gäddor i vassen för ”hugga” tag i ett nytt förslag om en ny temapark eller rent av ett storhotell eller annan stor byggnad.

Då detaljplanen för en temapark fortfarande gäller ser vi Skutbergets ”Vara eller inte Vara” som en synnerligen viktig VALFRÅGA den 11 september.

Vi kräver att kommunens invånare får ett tydligt besked innan vi lägger våra röster på det parti som verkligen värnar om Skutberget. Därför är det av yttersta vikt, att vi och väljarna får reda på var respektive parti i Karlstads kommunfullmäktige står, när det gäller utvecklingen av Skutbergets friluftsområde!

Frågorna vi vill ha svar på:

1. Kommer ert parti att medverka till byggnation av en temapark på Skutberget?
  2. Kommer ert parti att medverka till att det byggs ett storhotell eller annan stor byggnadpå Skutberget?
  3. Hur vill ert parti utveckla friluftsområdet på Skutberget utan en temapark?

Vänner av Skutberget
Torsten Jarnstam / Jörgen Lenz / Willy Wahl