Karlstad behöver en Matbank!

Nu banar Vänsterpartiet Karlstad vägen för en matbank i Karlstad, genom en motion till kommunfullmäktige som lämnades in 2023-04-20. Men vi hade aldrig kunnat lämna motionen utan de föreningar och företag som arbetat hårt med idén i flera år före oss.

Vad är en matbank?

Tanken med matbanken är att den ska fungera som en vanlig affär, men istället för att den fylls med vanliga varor till normalpriser fylls den med matsvinn från både Ica och Coop till ett väldigt billigt pris!

Varför en matbank?

Matbanken är till för alla, men framförallt är den till för de som har det ekonomiskt svårt i vårt samhälle. Initiativtagarna till matbanken har en tanke om att en mataffär där personer får handla själva och välja sina egna varor skapar större självkänsla och integritet än att man ska stå i kö och få en matkasse utdelad till sig, med varor man inte valt själv.

Sen ska vi inte glömma insatsen för miljön och klimatet! Att kunna sälja det matsvinn som endast har kosmetiska fel eller som har passerat ett “bäst före datum” men fortfarande är helt ätbart ska såklart inte slängas.

Vem står bakom matbanken?

Dessa föreningar och företag står bakom idén med matbanken, de listas utan inbördes ordning!

• Hela Människan Ria Karlstad
  • Karlstads kyrkliga Stadsmission
  • Svenska Kyrkan Karlstads pastorat
  • Coop Värmland
  • Ica Maxi Bergvik

Läs vår motion här

Följ gärna processen i våra sociala medier och här på hemsidan!