Valplattform 2010-2014

Det här Vänsterpartiet Karlstads valplattform. Vi vill tala om vad vi vill prioritera i Karlstad de närmaste åren. Vi kan inte göra det själva, och vi kan inte göra allt genast. Vi tror att många av er Karlstadsbor delar våra värderingar, och vi behöver ert stöd för att genomföra det vi tycker är det bästa för Karlstad.

Vänsterpartiet har tillsammans med socialdemokraterna och miljöpartiet de gröna styrt Karlstad under två mandatperioder. Vi är stolta, glada och nöjda med en hel del av det vi gjort, men vi har alltid mer kvar att göra! Karlstads kommun är idag en välskött kommun med goda resultat i skolan, en god omvårdnad, en kultur- och fritidssektor att vara stolt över osv. Dessutom har vi ordning och reda på den kommunala ekonomin. Det är inte självklart att en kommun utvecklas så, och vi som styrt tar åt oss en del av äran! Karlstadsborna blir allt fler och vi tror att de allra flesta är stolta och glada över sin hemkommun.

Minska klyftorna…”inkludera” är ordet

Vi vill att alla ska ha rätt till bostad och accepterar inte hemlöshet.

Följ lagstiftningen så att alla lokaler görs tillgängliga.  Det finns inga ursäkter för att arbetsplatser inte anpassas för allas tillgänglighet.

Ett mångfaldssamhälle ger förutsättningar för ett allt bättre samhälle. Vi ska ta tillvara de nya svenskarnas värdefulla kompetens och färdigheter genom effektiva och snabba åtgärder. Fysisk, social och mental segregation är alltid dåligt i ett samhälle!

Vi ska tillhandahålla mötesplatser för människor från olika kulturer. Vi satsar på ett inkluderande samhälle där alla får möjlighet att påverka och aktivt delta i sitt livs viktiga frågor.

Sysselsatta i arbetsmarknadsåtgärder behöver snabbare komma ut på arbetsmarknaden. Vi vill utreda hur vi kan stimulera företag att rekrytera härifrån.

Mobbning, diskriminering, kränkande behandling, rasism och främlingsfientlighet ger ökade klyftor mellan människor. Det kommer vi att motarbeta och ha nolltolerans mot.

Vi vill ha blandade upplåtelseformer i stadsdelarna för att minska boendesegretationen.

Trygghetsboenden är en succé. Vi vill ha fler bostadspområden/orter med möjlighet till trygghetsboenden som innebär att den som behöver visst stöd kan bo kvar i sin bostad och få det  utan att det krävs biståndsbedömning och avgifter. Trygghetsboenden ger sociala fördelar för alla i områden, inte bara till äldre!

Vi ska ge stöd för att hjälpa de som är överskuldsatta och ge stöd till dem som riskerar att bli det. Det får inte vara lång kötid för att få hjälp med skuldsanering.

Stöd till frivilligorganisationer som  Bryggan, Alla Kvinnors Hus, Brottsofferjouren, Länkarna mfl är en viktig del i vårt ansvar för att minska samhällets klyftor.

Arbete åt alla och  bra villkor ska det vara

Att ha ett arbete är viktigt och grunden för mycket annat i livet. Det är en fråga om makt, tillhörighet och demokrati. I den offentliga sektorn sammanfaller vikten av arbete med att producera välfärdstjänster. Därför blir fler jobb inom vård, omsorg och skola särskilt viktiga. Offentliga investeringsprogram för miljövänlig infrastruktur och bostadsbyggande kan ge fler jobb inom både offentlig och privat sektor.

Vi vill ha ett kommunalt traineeprogram. Tillsammans med Universitetet och näringslivet vill vi utveckla en Science Park. Här ska framtidens gröna jobb vara i fokus.

Kommunens personal ska ha friskvård som en del av sin arbetstid, så att vi har personal som trivs och som håller ett helt arbetsliv.

När vi köper varor och tjänster ska vi ha som villkor att företagen vi köper av har kollektivavtal och att de tar socialt ansvar och miljöansvar.

Vi ska vara en arbetsgivare som aldrig diskriminerar pga. kön, ålder, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Om vi vid lönekartläggning upptäcker ojämställda löner ska de självklart åtgärdas. Vi ska värna om att fortsätta erbjuda heltidsanställningar till alla som vill ha det, och att göra det med rimliga scheman. På sikt vill vi sänka normen för heltidsarbete och vill göra en försöksverksamhet inom någon del av kommunen.

Ett aktiv näringslivspolitik ger bra förutsättningar för fler jobb inom flera sektorer. Vi ska ha ett rättvist och välkomnande bemötande av näringslivet. Vi ska särskilt uppmuntra nätverksbyggande och uppmärksamma kvinnors företagande. Den sociala ekonomin blir allt viktigare. Inom ekonomiska föreningar och t.ex. bygdeutvecklingsprojekt finns ett en nyskapande drivkraft att ta tillvara. Vi ska inrätta en fond för att stödja lokala initiativ.

Om kommunen är part i Arbetsdomstolen, ska vi följa ADs domslut.

Jämställdhet… heter ”feminism och genus”

Ökad kunskap om genusstrukturer hos kommunens chefer och förtroendevalda ska ge ett medvetet arbete med jämställdhetsfrågor. Det gäller hur vi bemöter barn och unga i våra verksamheter så att könsroller inte hämmar deras utveckling. Det gäller hur äldre bemöts inom vård och omsorg eller hur vi stöder föreningslivet genom bidrag eller anläggningar.

Vi vill se ett starkare stöd till våldsutsatta kvinnor och vi ska fortsätta stödja de organisationer som arbetar med detta.

Genuspedagogerna ska ges utrymme inom skolan, så att de kan motverka de traditionella könsroller som hämmar både flickors och pojkars utveckling

Folkhälsa är ofta en fråga om livsvillkor

Vi har ett ansvar för att minska klyftorna i folkhälsa. Därför ska större kommunala beslut följas av en konsekvensanalys med klass- och könsperspektiv på hur hälsan påverkas.

Vi vill prioritera att kommunen kan utöva tillsyn enligt alkohollagstiftningen på ett effektivt sätt. De kommunala anläggningarna och lokalerna ska vara alkoholfria miljöer. Vi ska vara en engagerad samhällsaktör i att minska alkoholkonsumtionen i samhället.

Många ungdomar lider av psykisk ohälsa. De kan behöva stöd från kommunen och vården, men framförallt en bra arbetsmarknad, rimlig studietakt eller ett samhälle där de har makt, får höras och synas!

Försvar för det offentliga… vård, skola, omsorg ska inte vara privat

Verksamhet finansieras och drivs i offentlig regi för att de inte passar in i system där man kan välja sina kunder, sätta pris på sin ”produkt” eller ha till syfte att ge vinst. Därför ska inte vård, skola och omsorg bedrivas i privat regi. Bara om det finns positiva inslag som överväger de negativa inslagen kan det vara rätt med privat regi. Våra skattepengar ska inte gå till vinst.

Vi vill ha intraprenad som en driftsform för enheter inom vård, skola eller omsorg, som ett sätt att stärka de anställdas inflytande utan att de drivs av vinstintressen.

Skolorna i Karlstad har goda resultat och vi är bra skolkommun. Vi vill återuppta ambitionen att öka lärartätheten, vilket är viktigast för de elever som har svårigheter att klara skolan. Vi behöver fler speciallärare och hemspråkslärare.

Eleverna ska erbjudas möjlighet att äta frukost i skolan.

Vi har idag ett viktningssystem för att fördela pengar efter sociala behov, till de olika rektorsområdena. Det är ett bra system som vi vill ha kvar. Vi ska vara uppmärksamma på att vi inte har segregerande inslag i våra skolor och att nivågrupperingar används med försiktighet, för att inte skapa klyftor.

Vi vill fortsätta prioritera det viktiga elevvårdsarbetet i våra team. Mobbing ska motverkas med evidensbaserade metoder. Skolan ska arbeta mer med värdegrunds- och demokratifrågor. Sex – och samlevnadsundervisningen ska ifrågasätta heteronormativiteten.

Skolan ska än mer en del av det omgivande samhället genom ökat föräldrainflytande och genom att skolans lokaler är öppna för tex föreningslivet på kvällar och helger. Lärarna ska ha kunskap om mångkultur och integration.

Vi ska fortsätta att erbjuda feministiskt självförsvar till tjejer i grundskolan och gymnasieskolan.

Kulturskolan är vi stolta över. Den ska fortsätta utvecklas och den ska vara till för alla. Därför vill vi ta bort avgifterna som segregerar. Det ska inte bara vara de barn som föräldrar som har råd att prioritera terminsavgiften som ska vara elever. Vi ska ha skolbibliotek med bibliotekarier.

Vi vill att alla barn 3-5 år ska ha rätt till 25 timmars förskola i veckan. Det ska även gälla barn vars föräldrar är arbetslösa.

Vi vill satsa mer på att förebygga sociala problem – snarare än att behandla dem när de uppkommit. Detta är fördelaktigt åde ut mänsklig och ekonomisk synvinkel.

Vi väljer de bästa lösningarna för kommuninnevånare med behov av socialt stöd. Gärna egna boenden inom kommunen osv för kostnadseffektivitet.

Karlstad blir än mer grönt…

Vi strävar efter ett ekologiskt hållbart Karlstad med kretslopp och hushållning av naturresurserna som ledord, där kommunens ekologiska fotavtryck successivt minskar.

… även när det gäller mat.

Vi har stor andel ekologiskt odlad mat i våra kommunala kök idag. Vi bibehåller ambitionen att uppnå 30% tom 2012 och ska ha 40% 2014. En dag i veckan serveras en vegetarisk rätt som

dagens lunch i våra storkök. Vi ska sträva efter säsongsanpassad, närlagad och god mat, samt att minska svinnet i de kommunala köken. Vi ska fortsätta höja miljö- och rättvisekraven på alla de varor vi köper in, inte bara på livsmedel, och följa Miljöstyrningsrådets vägledning för hållbar upphandling.

Vi vill se på möjligheterna att bygga en saluhall i Karlstad, med inriktning på närproducerad mat och att aktivt delta i utvecklingen av den regionala livsmedelsindustrin t.ex. genom att medverka i nätverket Måltidsriket.

Transporter och infrastruktur

Vi är stolta över Karlstads cykelbanenät och vill satsa på utbyggnad och underhåll. Cykeln ska vara det naturliga valet vid korta resor. Vi vill att fler väljer cykel  genom åtgärder såsom tydliga cykelleder, sammanhängande och säkra cykelbanor och  fler punkter för att gratis låna Solacykel. Utred om det går att bygga en cykellift på Sommargatan i Kronoparken. Vi ska försöka bli Årets Cykelstad 2011.

Vi kommer att prioritera vägunderhåll och reinvesteringar i vatten- och avloppsnätet under mandatperioden.

Alla kommunfordon är miljöfordon, nu ska de drivas med biogas. Vi ska utreda hur vi kan samordna godstransporter. Kortare resor görs med buss, cykel, elcykel eller bil.

Karlstadsbuss är nästbäst i Sverige på att köra tätortstrafik enligt deras resenärer. Det är självklart att sträva efter att bli bäst genom hög tillgänglighet, generösa tidtabeller, låga biljettpriser  och ett bra bemötande.

Flygtrafik är fortfarande nödvändigt för vissa resor, men vi ska verka för att alternativen blir alltmer tillgängliga och intressanta, helst då spårbunden trafik. På sikt vill vi att tex snabbtåg ersätter flyget, vilket även minskar sårbarheten i transportsystemet som i dag till övervägande del drivs på olja. Karlstads kommun ska vara en aktiv delägare i Värmlandstrafik för att säkra en bra och miljövänlig kollektivtrafik i Värmland.

Boende

Vi ser gärna mer byggnation på landsbygden, där många får bra livskvalitet Ska vi uppmuntra fler att bo utanför centrala Karlstad, måste vi också vara beredda på att det ställer berättigade krav på viss kommunal service i närområdet. Samtidigt värnar vi om strandskyddet för allas tillgång till våra stränder. Det gäller särskilt där många använder det strandnära området, som tex vid Skutberget.

I centrum ser vi gärna förtätning och byggnation med vattenutsikt, men med bevarat strandskydd och med hänsyn tagen till att kunna hantera eventuella framtida översvämningar av Klarälven och Vänern. Bygger vi på grönområden ska vi samtidigt säkerställa att andra grönområden kan ersätta dem. Vi behöver en del större och sammanhängande grönområden för vår rekreation. Vi ser positivt på försök med stadsodling som en väg mot en hållbar stad och vi vill anlägga en ”Världens Park” med växter från alla de länder som våra invånare representerar. Stadsplaneringen kan utvecklas med mer medborgarinflytande och med genusperspektiv.

Karlstads Bostads AB ska ha som målsättning att erbjuda bra bostäder till så låg kostnad som möjligt, och samtidigt sträva efter ett ekologiskt hållbart boende.

Vi vill göra försök med s.k. aktivhus som genererar energi. Vi vill särskilt värna om att det byggs hyresrätter, och att särskilt ungdomar får chans att hyra lägenheter till rimliga kostnader. Vi ska fortsätta att garantera studenter att få bostad och sträva efter att bostadsgarantin ska gälla i centrala Karlstad.

Vi ska sträva efter att använda öppen programvara i kommunens IT. Vi vill bygga ut stadsnätet till att omfatta hela kommunen.

Energi och klimat

Vi vill satsa 100 miljömiljoner för klimatsmarta investeringar, precis som vi gjort under den förra mandatperioden. Det uppmuntrar förvaltningarna till långsiktigt hållbara investeringar i ny teknik och energieffektiviseringar.

Vi vill utreda om den kommunala budgeten kan kompletteras med en klimatbudget där man använder CO2-ekvivalenter som enhet. Detta innebär att man tydliggör vilka utsläpp olika åtgärder inom kommunen medför.

Vi vill ha vind- och solenergilösningar i kommunens fastighetsbestånd. Vi behöver fler återvinningscentraler t.ex. vid Bergvik och en ambulerande. Det ska finnas offentliga ”papperskorgar” på stan som går att källsortera i.

Kultur och natur för alla… liksom idrott för alla

Vi behöver nyskapande kultur och ett fritt kulturliv inom dans, teater, skulptur, bildkonst, foto, musik och film.

Vi är stolta över UNO, vårt ungdomens hus för gymnasieungdomar. Det ska vi fortsätta utveckla. Det är minst lika viktigt med fritidsgårdarna i olika stadsdelar/orter. De ska vara ”inkluderande” för alla, inte minst för ungdomar med olika etnisk bakgrund eller tex unga som är homo- eller bisexuella eller transpersoner. Den demokratiska värdegrunden och allas lika värde ska alltid vara styrande för verksamheten!

Vi vill fortsätta ge kommunalt stöd till en bred föreningsverksamhet, där många Karlstadsbor har ett fantastiskt utbud av fritidsaktiviteter, och där många ideella krafter gör en stor insats. Vi ska granska kommunens stöd till föreningslivet ur könsperspektiv: Pojkars och mäns intressen är inte viktigare än flickors/kvinnors!

Besöksstaden Karlstad har vi anledning att vara stolta över. Kommunens uppgift är ofta att utveckla det som inte är kommersiellt. Att vi är en skärgårdskommun ska vi utveckla och marknadsföra.

Vi ska värna om våra folkbibliotek och deras värde för folkbildningen. Vi vill ha ett huvudbibliotek och filialer i ytterområdena. Lokalerna ska vara tillgängliga och öppettiderna så generösa som möjligt. Huvudbiblioteket ska fortsätta vara öppet på söndagar större delen av året.

Det fria kulturlivet ska ges mer resurser och ge talteatern tillgång till teaterlokaler. Mariebergsskogen kan bli en mötesplats för dans året om och friluftsteatern ska moderniseras.